woensdag 21 september 2011

Vrolijke Vlaggetjes Tutorial



Aan mijn buurmeisje had ik een kadopakketje gegeven omdat ze een jaar naar het buitenland gaat. Daar zat o.a. dit vlaggetjes slingertje bij.
Heel makkelijk te maken (zonder naaimachine!) en leuk om de boel op te fleuren. (Ik wilde het eerst supersnelle vlaggetjes noemen, maar kwam er na het maken achter dat ik toch wel even bezig was geweest LOL) en omdat het kleine vlaggetjes zijn heb je weinig stof nodig.


Materialen lijst:
  • verschillende leuke stofjes (één kleur kan natuurlijk ook als je dat mooier vind)
  • lint 6 mm breed (zo lang als je de slinger wilt maken, in dit geval een meter of 5)
  • plakvlieseline (dat aan 2 kanten plakt dus, je kunt het ook gebruiken om zelf applicaties te maken)
  • schaar (en evt een rolmes + snijmat)
  • ruitjes papier 1 cm (ik heb geruit patroonpapier gebruikt)
  • dun karton
  • spelden
  • potlood
  • meetlat
  • strijkbout en strijkplank
  • eigen labeltje
Teken op het ruitjespapier een driehoekje. Knip het patroontje uit met schaar. Als je ruitjespapier hebt: vierkantje van 8 bij 8 aftellen, bovenkant is 8 hokjes, voor de zijkanten een lijn van de hoek boven naar middenonder (is ongeveer 9 cm.).
Maak op deze manier 2 patroontjes, A: enkel vlaggetje en B: dubbel vlaggetje waarvan de bovenkanten aan elkaar zitten.


Plak het patroontje op dun karton (ik heb een lege kartonverpakking gebruikt) en knip het nogmaals uit, als het goed is heb je dan 2 vormen zoals op de foto.

Teken met behulp van patroon A het benodigd aantal vlaggetjes af op het plakvlies (let op: teken ze op de papierkant van het plakvlies met potlood) en knip ze uit.Voor deze vrolijke vlaggetjes heb ik ongeveer 20 stuks uitgesneden.


Teken met behulp van patroon B het benodigd aantal vlaggetjes af op de achterkant van de stof en knip/snijd ze uit. Als je het schuin doet, zoals op de foto heb je het minste stof nodig en het minste snij-afval.



Strijk nu vlaggetje A op helft van achterkant B. Let op: leg een doek onder het vlaggetje en tussen vlaggetje en strijkbout anders kan de 'lijm' op je bout of plank komen. Niet handig...


Laat het vlaggetjes even afkoelen.

Leg het lint voor je op tafel.

Haal het beschermpapier van de vlieseline en vouw het vlaggetje om het lint. Zet het even vast met een speldje.


Speld zo alle vlaggetjes aan je lint, steeds met dezelfde tussenruimte

Nu de truc: neem de hele lijn mee naar je strijkplank en strijk één voor één de vlaggetjes aan het lintje vast. Tip: Ik heb zelf de vouw goed scherp gedaan zodat ik net voor het strijken de speld eruit kon halen. Je kunt anders een afdrukje in je vlaggetje krijgen. En denk weer aan de doek onder het vlaggetje en tussen vlaggetje en strijkbout!

Waarom de plakvlieseline en geen textiellijm: door de plakvlieseline zit het vlaggetje mooi stevig om het lint en kan het bijna niet rafelen, met textiellijm wordt je vlaggetje niet zo mooi strak en gaat het sneller rafelen denk ik en volgens mij is dat veel meer geknoei.

Als alle vlaggetjes vast zitten kun je nog aan het einde een etiketje om je lint maken, op de zelfde manier als bij de vlaggetjes.


Aan beide uiteinden heb ik een lusje gemaakt, wel met naald en draad, maar dit kun je evt. achterwege laten, zorg dan wel dat het niet uit kan rafelen!

Als finishing touch kun je je slinger op een kaartje oprollen (ik zou de vlaggetjes wel plat op het kaartje doen) en in een plastic hoesje doen.

Veel plezier ermee!

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fijn dat je mijn blog bezoekt, ik vind het leuk als je hier een reactie achterlaat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...