maandag 1 augustus 2011

Blog bloem tutorial


Aan de ritstasjes van de juffen had ik een bloem gemaakt. Ik heb het patroontje op een blog gevonden, maar weet niet meer bij wie.
Mocht degene die deze bloem heeft bedacht dit berichtje lezen, of iemand komt de blog tegen, geef a.u.b een seintje, dan kan ik een linkje plaatsen. Alle eer voor de onbekende ontwerpster.

Een bloem is natuurlijk altijd leuk, dus daarom heb ik het patroontje uitgeschreven(ik had het gek genoeg wél onthouden...) en er zelfs een tutorial van gemaakt.
Ik heb het patroontje een klein beetje aangepast, voornamelijk in het aantal steken, het uiterlijk van de bloem is er niet door veranderd.


1. Begin met een ketting van 7 lossen
2. Sluit de ketting met een halve vaste
3. Haak 3 lossen (= 1e stokje)
4.+ 5. Haak nog 16 stokjes, om de ring van lossen (dus niet in de steken)
6. Sluit met een halve vaste (in de 3e losse van stap 3.)
7. Haak 5 lossen
8. 1 stokje overslaan, haak dan een hv (kijk voor meer duidelijkheid op de foto)
9.+ 10. Haak 1 vaste


11. Haak 5 lossen, 1 hv (dit keer geen steek overslaan), 1 vaste
12. Herhaal stap 11 tot je helemaal rond bent en 8 lusjes hebt
13. Haak dan 6 vasten om het eerste boogje
14. - 17. Haak om alle 8 boogjes steeds 6 vasten
18.+19. Steek je haaknaald tussen de eerste en laatste boog in het stokje en haak een hv. Wil je deze bloem aan een sleutelhanger of rits bevestigen, dan kun je nu nog een ketting van 10 lossen haken. Afhechten en met het restdraadje (wat langer laten dus) en stopnaald kun je het in een boogje/lusje vastnaaien aan de bloem. Maak je hem vast aan een ritsje, dan eerst door het ritslipje voordat je het vastnaait.


20. Hecht je draad af (trek hem door de lus)
21. Je kunt de draad naar de achterkant halen en daar vastknopen aan het begindraadje, je kunt het draadje ook netjes afwerken met de stopnaald.
22. Klaar is je Blog bloem!

Ben benieuwd of het duidelijk is voor iedereen, ik wacht op jullie reacties..

2 opmerkingen:

  1. Hallo Anne-Marie,
    Nou, dat is nou precies wat ik nodig heb, zo'n duidelijke uitleg. Ik heb heel vroeger wel eens gehaakt, maar ben toch een beetje kwijt hoe dat moet... Een grannie, daar kom ik nog net uit... Dus dank je wel voor de tutorial.
    Heel fijne avond gewenst,
    groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als beginnend haker was dit voor mij ook te doen, SUPER. Lang gezocht naar een beetje een te begrijpen bloem patroon. Dochterlief wilde graag gehaakte bloemetjes.. en nu.. kan moeders haar verrassen! dank!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je mijn blog bezoekt, ik vind het leuk als je hier een reactie achterlaat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...